Materiální
Nábytkové banky jsou velmi flexibilní nástroj distribuce materiální pomoci nejpotřebnějším obyvatelům ČR.
- Plně fungující krajská nábytková banka je schopna podpořit více než 1500 osob v nekrizovém režimu.
- Plně fungující krajská nábytková banka je schopna skokově navýšit svoji kapacitu v krizovém režimu (např. uprchlická krize v důsledku války na Ukrajině, COVIDová krize)
- Fungující krajská nábytková banka se může stát pop-up sběrným místem v krizových situacích a být součástí krizové infrastruktury státu.
- Krajská nábytková banka může být významná doplňková služba, ale i podpůrný prvek pro výkon sociálních a zdravotních služeb.
Nábytkové banky jsou velmi efektivní nástroj předcházení vzniku odpadu.
- Plně fungující krajská nábytková banka je schopna ročně odklonit přes 100 tun potenciálního odpadu převážně od fyzických osob z dané lokality.
- Krajská nábytková banka může být důležitou součástí krajského reuse systému navazující na služby reuse pointů a reuse center.
- Krajské nábytkové banky, sdružené v národní síti, jsou povinny naplňovat profesní standardy kvality služby, mimo jiné hygienické. Hygienická opatření, která v rámci jednotlivých organizací fungují, tak eliminují rizika, která s touto službu – v případě neprofesionálního poskytování – souvisí (např. šíření štěnic, apod.).
- Síť nábytkových bank může být vhodným partnerem pro velké projekty nadnárodních firem. Např. Ikea – druhý život nábytku a další CSR projekty. Tím může zvýšit kvalitu poskytovaných služeb a násobkově zvýšit environmentální dopad celé služby.

„Dobrá zahraniční praxe probíhá např. v Belgii, kde funguje síť organizací De Kringwinkel podporovaná státním rozpočtem, která odebere z třídíren na 83,000 tun zboží každý rok. Více než polovina je pak prodána zpět do domácností a tato činnost generuje práci pro více než 5300 pracovních míst.“
Lidské
Standardizovaně, profesionálně a koordinovaně zajištěná materiální pomoc uživatelům sítě sociálních služeb v kraji šetří čas profesionálním sociálním pracovníkům a pracovníkům v sociálních službách.
- Z praktické spolupráce nábytkových bank a sociálních služeb v daném kraji vyplývá, že zajištění materiální pomoci je v případě absence služby nábytkové banky běžnou součástí práce sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách, a to často nad rámec jejich povinností vyplývající z typu služby. Služba, kterou poskytuje nábytková banka je proto velmi vítanou – doplňkovou – sociální službou k fungující síti sociálních služeb.
- V případě krizových situacích zajišťují nábytkové banky sběr a distribuci materiální pomoci namísto lidí, kteří jsou k tomu jednorázově a nekoordinovaně najati či k úkolu přirazeni.
Nábytkové banky jsou vhodným typem zaměstnavatele na volném i chráněném trhu práce.
- Plně funkční nábytková banka se systémovým financováním je stabilní organizace daného kraje, a proto je i ověřeným zaměstnavatelem.
- Příkladem dobré praxe v rámci funkčních krajských organizací je zaměstnávání uživatelů sociálních služeb, a to ať přímo v nábytkových bankách nebo ve službách spolupracujících (reuse centra, opravárny, renovační dílny).
Funkční síť nábytkových bank bude vhodnou platformou pro koordinaci či realizaci národních projektů. Aktuálně probíhá např. pilotní spolupráce s projektem Prevence energetické chudoby prostřednictvím sociálních inovací.
- Služby nábytkových bank mohou být koordinovány společně s plně funkční sítí potravinových bank, které fungují také na krajské úrovni a jsou často v úzké spolupráci v rámci daných lokalit pro zajištění potravinově-materiální pomoci nejpotřebnějším obyvatelům daného kraje.
- Nábytkové banky spolupracují v rámci krajů a také na národní úrovni s ostatními pomáhajícími organizacemi, zejména však se sítí potravinových bank a s bankami oděvními. Tato tripartita pomáhajících bank, díky své společné koordinaci, může být silný aparát pro národní potravinově-materiální pomoc v případě např. nouzových stavů a jiných krizových situacích.

„Dobrá praxe probíhá v České republice např. v Libereckém nebo Jihočeském kraji, kde organizace spolupracují na zabydlování městských i soukromých bytů zapojených do projektu Housing First.“
Finanční
Nábytkové banky jsou schopny částečně suplovat Mimořádnou okamžitou pomoc-dále jen MOP.
- Aktuálně probíhá nesystémově, jen dle benevolence jednotlivých ÚP.
- V případě jednotné metodiky pro poskytování MOP je možné, aby se služby nábytkové banky staly primárním zdrojem MOP předcházející finančnímu plnění.
- Nábytkové banky mohou městům pomoct v rámci vybavování sociálních bytů v dané lokalitě.
Standardy kvality poskytování služby krajské nábytkové banky sledují kromě sociálního, environmetálního i ekonomickou efektivitu služby.
- Česká federace nábytkových bank a reuse center (zastřešující organizace) nastavuje metodiku sledování, respektive měření efektivity jednotlivých organizací, od které se bude do budoucna odvíjet financování této služby.
Městům a obcím šetří náklady na skládkování.
- Fungující krajská nábytková banka může odklonem odpadu ušetřit městům a obcím na území daného kraje při současných cenách skládkování v průměru 0,5-0,7 mil. korun.

„Dobrá praxe v České republice probíhá např. v Ústeckém kraji, kde úzce spolupracuje nábytková banka s místním úřadem práce, který pomáhá prostřednictvím proplácení dávky Mimořádné okamžité pomoci hradit náklady na dopravu materiální pomoci přímo nábytkové bance.“